Tuesday 13 October 2015

Tingkatan 6 - Sek Men Sains Negeri Sembilan Kuala Pilah.

Secara ringkas , selepas SPM aku mendapat tempat belajar di Tingkatan 6  di Sekolah Menengah Sains Negeri Sembilan, Kuala Pilah.

Sekolah ini sekarang telah ditukur nama kepada Sekolah Menengah Sains Tengku Jaafar.

Sejarah sekolah ni kita boleh baca dari info di Wekipedia...

Seingat aku ..semasa di sini jumlah kelas tingkatan 6 ..dua kelas .Kelas ku muridnya lebih kurang kalau aku tak silap 40 orang. Murid lelaki hanya 3 orang ! .Aku , Mohd Talib dan Amin Senin dari Sabah..

Aku tak lupa ..saat di mana arwah ayah ku menghantar aku untuk pendaftaran di sini...Bila ayah ku bertolak pulang..menitislah air mata ku, maklumlah tidak pernah terpisah sebelum itu...Ya masih ingat saat itu...

Setelah tamat tingkatan 6 ..aku dan rakan ku Mohd Talib ke UKMS di Kota Kinabalu sementara rakan lelaki ku yang seorang Amin Bin Senin di USM Pulau Pinang ...

Oh masa tu .paham ajelah jauh dari kampong...balik bila cuti penggal saje..Hujung minggu paling jauh pergi ke bandar Kuala Pilah.Sanak saudara di situ tak de...

Gambar sekolah ni ..boleh lihat seperti info-info di bawah



Face Book nya

https://www.facebook.com/Sekolah-Menengah-Sains-Tuanku-Jaafar-338242979554391/timeline/

Laman Webnya

http://smstj.ppictusm.com/

Setelah beberapa tahun , tak jumpa kawan lama ...satu ketika aku dapat pangilan dari seorang insan ..rupanya rakan lama sekolah ini Sdr Amin Senin .Dari FB nya inilah salah seorang rakan ku semasa di Sek Men Sains Negeri Sembilan..



Jumpa melalui FB lah....diam-diam bertugas sebagai kalau tak silap Penolong Pengarah di Jabatan Pendidikan di Putra Jaya.Tahniah sahabat....!Maaf kalau info ni tak begitu tepat...rasanya aku masih simpan kadnya...Semoga sejahtera selalu hendaknya beliau...

Begitulah hidup ni..masa berkawan dulu seorang ..seorang , tapi selepas masa berjalan berpuluh tahun , berjumpa dengan situasi baru ..anak-anak dah ramai ..dan sebagainya.

Lepas beberapa bulan terima undangan hadir ke majlis perkahwinan 2 anaknya serentak di Dewan
Besar UPM serdang....

Itulah satu perjalanan hidup.....berpisah dan jumpa semula.Itu jumpa di dunia.

Bayangkan jumpa di alam akhirat ...Aku tak dapat bayangkan...Semua tu patut jadi bahan fikir kita semua bahawa ..jumpa semula dengan kawan , ibubapa ..akan berlaku baik di dunia atau akhirat.

Itu Kuasa Allah ..

Wassalam




No comments:

Post a Comment