Tuesday 13 October 2015

Belajar Di Bumi Sabah !

Sebelum aku meneruskan catatan , Selamat Menyambut Tahun Baru 1437H semoga tahun baru ini dipenuhi dengan amalan yang lebih baik dan berfaedah dan semoga jauh dari perkara-perkara yang tidak berfaedah. Ringkasnya semoga lebih diredahi oleh Allah...

Rasanya catatan belajar ni tak lengkap kalau tidak mencatat apa yang di alami ketika belajar selepas peringkat STP.

Ringkasnya selepas , tingkatan 6 aku mendapat peluang belajar di UKMS selama 2 tahun selepas tu setahun di UKM lembah pantai dan tahun akhir di UKM Bangi....sebenarnya dalam universiti yang sama cuma berpindah tempat pengajian.

Seronok juga dapat rasa banyak tempat ..kata orang jauh berjalan/merantau luas pandangan !

Di Sabah .. kampus sementara UKM terletak di Bukit Padang sebelum kampus tetap siap dibangunkan di Sabah.Secara ringkas begitulah....

Seingat aku masa tu..tinggal jauh dari kampong ..tak ada lagi h/phone macam sekarang.Nak tau keadaan kampong , kena hantar surat atau taligram !

Seolah-olah hubungan terputus..tentulah rindu dengan keluarga di kampong...Nasib baik ada keluarga angkat di sana.Keluarga kawan ku di Sabah ..Amin Senin.

Kadang-kadang hujung minggu , pergi ke rumah keluarga sdr Amin..baik layanan mereka.Terima Kasih banyak.Semoga keadaan mereka aman sejahtera..Dapat rasa suasana masyarakat Sabahan.Mereka baik-baik..Segala-galanya masih ku ingat.

Semasa program suaikenal di Sabah..pihak U ada membuat program lawatan ke tapak universiti berhampiran bangunan Yayasan Sabah.Selepas tu ada juga lawatan ke bangunan tersebut.Cantik bangunan yayasan ni...berbentuk bulat...Aku coba dapatkan gambarnya dari alam maya.Aku coba sekarang...harap-harap ada...

Ya inilah bangunannya...

Sekiranya anda ingin tegok lebih dekat bangunan ini sila layari blog di bawah ni

Seingat aku , ada juga aktiviti menyusuri pantai-pantai berhampiran tempat ni...Oh ya elok aku setkan lokasi tempat ini dalam page blog ni. aku set sekarang...

Ya .saya dah setkan lokasi bangunan ni..

Cuba klik di bawah ni - Lokasi Bangunan

Dulu sekitar tahun 1979 , tentulah tempat ni tak macam ni..sekarang tapak tu dah jadi Universiti Malaysia Sabah !

Di Kota Kinabalu..masa cuti ..tak dapat balik kampong..maklum ajelah..ada juga buat perkelahan bersama-sama di Pulau Sapi.Tapi sekarang di namakan Taman Laut Tunku Abdul Rahman.Cantik betul pulau ni..

Seingat aku semasa pergi dengan kawan-kawan naik perahu dari KK ( Kota Kinabalu )..mula-mula seronok betul ..tengok dasar lautnya cetek , jernih , ..sangat cantik.Selepas bot mangkin jauh dari tebing , mula bergelombang , makin lama makin besar.Wooo disinilah aku mula cemas , air laut sejengkal aje dari tepian bot.Bayangkan ..masing-masing hanya berdoa semoga selamat.!

Itulah salah satu peristiwa yang mencemaskan dalam hidup ku.Syukur Alhamdulilah Allah selamatkan...

Coba aku cari pulau ni di Internet

Semasa di Sabah memang banyak kenangan indah...salah satu semasa cuti semester , pihak U mengadakan Khidmat Masyarakat di Kg Layang Layang , Labuan Sabah.

Pergi semua pelajar naik kapal TLDM dari pelabuhan Kota Kinabalu , sampai di pulau tu malam , lebih kurang pukul 11 mlm.

Di sambut dengan ahli keluarga , aku dapat tinggal bersama dengan keluarga namanya Mohamad juga.Sekarang di manalah dia sekeluarga ..Semoga mereka sihat sejahtera dan harap bertemu satu ketika nanti..Isha Allah aku akan coba cari kalu dapat dari bantuan IT alam maya .Cobalah...

Aku ada simpan foto-foto semasa di Sabah.Harap tak hilang..nanti balik aku cari....Harap masih tersimpan.

Ini web berkenaan Kampong Layang-Layang Pulau Labuan Sabah

Memang banyak catatan manis semasa di Sabah.

Gunung Kinabalu..seronok rasanya bila pihak U membuat aktiviti mendaki Gunung Kinabalu.
Peluang dapat pergilah..

Perjalanan sehari dari KK ke kaki gunung tu..Tidur semalam di kaki gunung .Esok paginya bertolak naik hingga ke kem Sayat Sayat ..kalau tak silap Dah lama tak ingat.

Tidur di situ , lepas tu bangun awal lebih kurang pukul 3 pagi dan bertolak naik hingga kemuncak.

Bila sampai di atas ..wooo..cantiknya....Foto-foto tu harap ada di rumah , boleh aku masukkan lain kali di blog ni..

Oh ya .Video ni aku ambil dari U Tube..masa tu rasanya belum ada Tube..tube macam ni
Sekadar nak tunjuk suasana persekitaran gunung tu..
Maklumlah - tak silap pendakian yang saya buat pada tahun1979
Dapat sijil , sayang sijil tu dah hilang pulak...

Oh ya .Rasanya catatan belajar di Sabah ini takkan lengkap kalau aku tak sertakan sedikit kisah.
Di sinilah aku berkawan dan bersahabat dengan ramai kawan..Salah seorang sahabat baik ku adalah Hj Azam Bin Taib .Tinggal di Kuala Terengganu..banyak kisah bersamanya.

Tahniah juga beliau ..dalam bekerja beliau sangat 'commited' , tak heran bertugas sebagai Vice Chairman di salah satu syarikat konglomerat di Malaysia.

Gambar beliau bersama keluarga yang ku ambil dari FB nya

Banyak kisah bersamanya...

Semoga beliau sekeluarga aman , sihat dan sejahtera selalu