Friday 16 October 2015

Projek Tahun Akhir !

Tahun akhir pindah dari kampus Lembah Pantai ke UKM Bangi...

Jadi pelajar-pelajar seangkatan ku dari UKMS merasa 3 suasana berbedza ..di Sabah , di KL dan di Bangi....Banyak pendedahan dengan persekitaran baru.Menyesuaikan dengan suasan baru , itu kebaikannya..

Setiap pelajar tahun akhir ,kena buat projek.Bila senarai projek di tampal di papan kenyataan , aku kena buat pilihan.Apa tajuk dan di mana kawasannya ?Nak cari yang dekat dengan kampong, tak ada...

Aku pilih tajuk " Kajian geologi di kawasan Kulim Kedah ".Lebih kurang tajuknya macam tu, tak berapa ingat dengan tepat.

Aku pun buat persiapan , apa yang patut.Sampai masa pergilah ke Kulim.Naik bas dari KL malam,menuju Bukit Mertajam ..sampai di Bas Stationnya pagi.

Mana nak tuju ni ? Berpandukan peta yang ku bawa , aku naik bas ke arah Kg Karangan , Kulim.

Pada ketika itu jalannya melalui beberapa kampong , estet dan ladang...Mana nak turun ni ? Berpandukan peta , lalu kawasan kampong yang terletak lebih kurang di tengah kawasan /skop kajian , aku bunyikan lonceng bas .turunlah..Bila turun , perhati kawasan sekitar , nampak satu warong tepi jalan . Aku tuju ke warong tu.Tujuannya ? Cari tempat tinggal...

Aku pergi seorang, tiada kawan , tiada kenalan di kulim tu,,kali pertama ..Betul-betul serah nasib pada Allah saje.Macam pengembara !

Sampai di warong ,..kenalah 'ringan' mulut .Tanya Pak Cik tuan kedai, Pak Cik, boleh saya tau mana rumah Ketua Kampong Karangan ni ? Katanya ..tu ..tak jauh dari sini , katanya.

Tapi, sebelum ke ruamah ketua kampong, ada hamba Allah , ajak ke rumahnya untuk tinggal beberapa hari di Kulim. Terima kasih banyak...

Dalam hati.Alhamdulilah , selesai satu masalah.Tempat tinggal...

Tuan ruamh , begitu baik.Dia pinjamkan basikal , untuk digunakan bagi membuat pemerhatian Geologi kawasan tersebut.

Beberapa hari di sana , banyak kawasan aku buat pemerhatian geologi ..ambil data, sampel batuan,foto lapangan dan sebaginya.

Salah satu batuan utama kawasan ni Granite.Rupanya seperti di bawah ni

Coarse grained granite

Lokasi tempat kajian sekitar Kg Karangan , Kulim , Kedah

Nak lihat peta kawasan dan Aerial Photografi kawasannya klik link di bawah

https://www.google.com.my/maps/@5.5169623,100.6250625,23676m/data=!3m1!1e3?hl=en

Sempat juga ke Jabatan Galian di Kulim.Jumpa pegawainya , dengan murah hati beliau menunjukkan peta lengkap kawasan Kulim dan kawasan-kawasan yang mengandungi galian bijeh timah !

Apa yang membimbangkan ketika merayu di sekitar ladang-ladang ,belukar dan hutan di situ ?
Anjing-anjing liar....

Bayangkan seorang-seorang jalan tiba-tiba ternampak 3-4 ekor anjing liar...Aku hanya berdoa ajelah Alhamdulilah selamat...

Begitulah secara ringkas , catatan semasa menjalankan projek tahun akhir U.

Terima kasih banyak kepada Pensyarah ku - Prof Juhari Mat Akhir.Semoga beliau sihat,sejahtera dan bahagia dunia & akhirat bersama seisi keluarganya.Amin!





No comments:

Post a Comment